4 Opptak
Tildeling av barnehageplasser er delegert til et eget opptaksutvalg, utvalgt av Kommunedirektøren. Noen barn har prioritet med krav til dokumentasjon (unntaket er søskenprioritet som ikke krever dokumentasjon). Dokumentasjonen kan ikke være eldre enn tre måneder.
4.1 Prioritet ved opptak
Når retten til barnehageplass etter §16 i Barnehageloven er innfridd, tildeles barnehageplass ved opptak etter følgende kriterier, i prioritert rekkefølge:
1. Alle ettåringer bosatt i Sauda kommune skal få plass fra den måneden de er ett år. Barn som blir ett år, eller som flytter til Sauda i juli, kan få tilbud om oppstart i barnehage fra nytt barnehageår, 15.august.
2. Barn med nedsett funksjonsevne og med sakkyndig anbefaling om barnehageplass
fra PPT.
3. Barn med vedtak etter Lov om barneverntjenester §4-4 annet og fjerde ledd og §4-12 i Lov om barneverntjenester. Søknaden må begrunnes. Prioritet 1 og 2 følgjer av Lov om barnehager.
4. Barn fra familier som har store belastninger på grunn av funksjonsnedsettelse eller sykdom hos foresatte eller søsken. Krav til dokumentasjon.
5. Barn som har foreldre som deltar i Sauda kommunes introduksjonsprogram for
nyankomne flyktninger, eller barn fra språklige og kulturelle minoriteter. Krav til dokumentasjon.
6. Barn av enslig forsørger som er i arbeid eller utdanning, eller som aktivt søker arbeid eller utdanning. Krav til dokumentasjon.
7. Søsken til barn i samme barnehage.
8. Øvrige barn
4.2 Hovedopptak 01.mars
Hovedopptaket gjelder de som har rett til barnehageplass, jf punkt 3.
4.3 Supplerende opptak
Etter at barn med rett til barnehageplass har fått et tilbud etter søknadsfristene 1. mars, gjennomfører Sauda kommune opptak til plasser som blir ledige i løpet av året. Disse opptakene inkluderer alle søkere, også dem som søker om å bytte barnehage.
Ledige plasser tildeles i henhold til prioritet i 4.2. Barn som blir ett år, eller flytter til Sauda kommune, har utvidet rett til plass ved supplerende opptak.
• Med bakgrunn i ledig kapasitet kan foresatte få tilbud om plass i andre barnehager enn de to som er prioritert i søknaden.
• Søknaden er gjeldende til man får tilbud om plass.
• Klageretten gjelder ikke ved supplerende opptak, jf Lov om barnehage
I hver opptaksrunde tildeles plasser på bakgrunn av:
1. 1- 8 (noen grupper krever dokumentasjon)
2. Barnets alder, eldre barn først.
3. Ønsket oppstartsdato, barn som ønsker oppstart først, får plass først, uavhengig av når søknad er sendt inn.
Det er mulig å søke om endring av barnehageplass gjennom hele året jf punkt 5. Frist for å søke om endring av barnehageplass fra august er ved hovedopptaket.
Dersom det er ledig plass gjennom året, innvilges bytte i henhold til prioritet i pkt 4.2.
Utover søknad til hovedopptak, må foresatte til barn med rett til barnehageplass, søke om barnehageplass senest 3 måneder før ønsket oppstart. Foresatte kan forvente svar på når og hvor de får barnehageplass ca to måneder før oppstart.
Barn som blir ett år, eller flytter til Sauda i juli, kan få tilbud om oppstart i barnehage fra nytt barnehageår, 15.august.
4.4 Tilbud om plass i barnehage
Når opptak er gjennomført, får foresatte et tilbud om barnehageplass sendt ut fra styrer i den barnehagen barnet har fått plass. Foresatte som har søkt lang tid i forkant av ønsket oppstart vil, to måneder før oppstartdato, få et skriv med informasjon om hvor barnet har fått barnehageplass.
Søknaden gjelder helt til du får plass, eller sletter den. Svar sendes ut fortløpende.
Foresatte svarer på tilbud om barnehageplass i den digitale søknadsportalen på Sauda kommune sine hjemmesider. Svarfristen etter mottatt tilbud er 14 dager. I svaret skal det også bli lagt inn
opplysninger om helse som kan ha betydning for barnet sitt utbytte av barnehagetilbudet.