Du kan som tiltakshaver søke om dispensasjon selv, eller du kan overlate jobben til noen som kan søke på vegne av deg. Søknad fremmes i brevs form og må inneholde tilstrekkelig informasjon til at kommunen kan behandle søknaden. Søknad om dispensasjon kan sendes samtidig med søknad om selve tiltaket etter pbl.
- Naboer skal varsles. Kvittering fra nabovarsel og opplysninger gitt i nabovarsel skal følge dispensasjonssøknaden. Husk at det må opplyses i nabovarsel om at tiltaket krever dispensasjon
- Beskriv hvilken eiendom det gjelder og type tiltak
- I søknaden skal du beskrive tydelig hvilke regler eller bestemmelser det søkes om dispensasjon fra. Etter pbl § 19-1 skal du også begrunne hvorfor du mener det bør gis dispensasjon
- Begrunn søknaden.
- Vurder om hensynet bak bestemmelsen du søker dispensasjon fra settes vesentlig til side. Dette kan du gjøre på følgende måte:
- Skriv hva hensynet bak bestemmelsen er. Skriv så hvorfor du mener at dispensasjonen ikke vesentlig tilsidesetter dette hensynet
- Om det du skal bygge/gjøre er av betydning for noen av hensynene som er omtalt i plan- og bygningslovens formålsbestemmelse (§1-1), kommenterer du dette
- Beskrive hvorfor fordelene ved å gi dispensasjon er klart større enn ulempene. Det kan du gjøre på følgende måte:
- Skriv hva som er ulempene med det du skal bygge/gjøre. Det kan for eksempel være ulemper for allmennheten, naboer eller for det hensynet bestemmelsen er ment å ivareta
- Skriv deretter hva som er fordelene med dispensasjonen
- Vurder fordeler og ulemper opp mot hverandre, og begrunn hvorfor du mener fordelene er klart større enn ulempene. Konkluderer du med at ulempene er større enn fordelene, sender du ikke søknaden til kommunen
- Hvis natur mangfold blir berørt, skal søknaden inneholde en vurdering etter naturmangfoldloven §§ 8-12
- I saker i LNFr må det i enkelte saker også søkes deling eller omdisponering etter jordloven (§ 9 og § 12)
- Redegjørelse for eventuelle merknader naboer har kommet med til søknaden, og din/ansvarlig søkers vurdering av disse
- Situasjonskart
- Eventuelle tegninger i målestokk 1:100 og om nødvendig terreng profil
En dispensasjon gjelder alltid det konkrete tiltaket tillatelsen omfatter. Er tiltaket som er betinget av dispensasjonen ikke satt i gang senest 3 år etter at tillatelse er gitt, faller tillatelsen og dispensasjonen bort, jf. pbl. § 21-9. Det samme gjelder dersom tiltaket innstilles i mer enn 2 år. Ved brann, sammenrasning, forfall eller liknende omstendigheter, vil en eventuell gjenoppføring være avhengig av ny dispensasjon. I slike tilfeller foretas det en ny, selvstendig vurdering ut fra gjeldende regler og plansituasjon.
Midlertidig dispensasjon kan gis tidsbestemt eller for ubestemt tid, jf. pbl. § 19-3. Ved tidsfristens utløp eller ved kommunens pålegg om opphør, må tiltakshaver uten utgift for kommunen fjerne det utførte, eller opphøre med midlertidig tillatt bruk, eller oppfylle de krav det er gitt utsettelse med, og hvis det kreves, gjenopprette tidligere tilstand. Erklæring om dette kan kreves tinglyst på eiendommen.