Kommunale retningslinjer for overtakelse av privat vei

Utvalg for samfunnsutvikling vedtok 04.06.2024 retningslinjer for overtakelse av privat vei. I medhold av plan- og bygningsloven § 18 kan kommunen stille krav til opparbeidelse av vei. 

Private veier – regler for overtakelse 

1. Veien skal være regulert til offentlig vei. 


2. Sauda kommune tar bare over vei som betjener minst 5 boenheter. 


3. Infrastruktur kan kommunen overta etter VA-norm. 


4. Veien skal ha et bærelag av stein/grus, og et dekke av asfalt minimum 5 cm. 


5. Veien skal ha gatelys som tilfredsstiller godkjent norm. 


6. Grøfter og stikkrenner må være i skikkelig forfatning slik at overvann ikke gjør skade på veien. 


7. Veien skal være minst 4 meter bred, ha skuldre på hver side på minimum 0,5 meter og grøfter på hver side. Til sammen 5 meter bredde. Veitraseer skal ha så gunstig stigningsforhold som mulig, og helst ikke over 1:10. 


8. Før kommunen overtar privat vei skal grunneierne avstå den nødvendige grunn. Ved spørsmål om bredde som skal avstås skal det legges vekt på hvilke påregnelig trafikk veien vil få. Ved skjæring og fylling bør veiskråning pluss 0,5 meter utenfor fyllingsfot eller skråningstopp gå inn i veiarealet. 


9. Ved overtakelse av privat vei skal også grunneierne holde nødvendig grunn for møte- og snuplass etter kommunens ønske ved forhåndsbefaring. 


10. Før overtakelsen finner sted skal det avholdes besiktigelse- og overtakelsesforretning hvorfra det føres protokoll. Eventuelle mangler må være utført før overtakelsen anses endelig. 


11. Etter at grunnen er overtatt, påtar kommunen seg ingen ansvar for skade på eiendom, gjerde eller andre innredninger som følge av vanlig vedlikehold og bortledning av overvann fra veigrunn eller for ulempe som følge av økt trafikk. 


12. Trær, stolper, gjerder og lignende må ikke være slik plassert at de hindrer ferdsel, vedlikehold eller sikt. Myndighet er delegert til enhet for bygg og anlegg med tanke på hva som besluttes fjernet og om det skal pålegges klausuler for fremtidig vegetasjon. Vedlikeholde av ovennevnte innretninger er kommunen uvedkommende. 


13. Kommunen overtar kun veier av forannevnte standard, eller fastsetter eventuelt de krav til utbedring som må gjøres før overtakelse kan finne sted. Planer og arbeid i denne forbindelse skal godkjennes av kommunen. 


14. Ved overtakelse av privat vei opprettes en skriftlig avtale mellom oppsitterne og kommunen der alle vilkår som kommunen setter for overtakelse av veien er nevnt. 


15. Det må foretas oppmåling av arealet som skal overtas. Det er de som eier grunnen som rekvirerer oppmålingsforretning for deling/arealoverføring før kommunen overtar grunnen. Det er to måter å gi veigrunn til kommunen: Skjøte eller egenerklæring. Avtalen undertegnes av partene og tinglyses av kommunen. Kostnaden av overføringen til kommunal vei går til privat eier. 


16. Alle kostnader knyttet til overtakelse av vei skal dekkes av søker.