Innkjøpsreglement

5 Kvalitetssikring

5.1 Elektronisk innkjøpssystem 

Utarbeidelse av konkurransegrunnlag og oppfølging av inngåtte avtaler skal gjøres i det elektroniske innkjøpssystemet (Mercell). Disse systemene utgjør samlet sett et internkontrollsystem i forhold til anskaffelsesprosessen. 
Innkjøpssystemet Mercell har et konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) som blant annet: 

• Effektiviserer arbeidet med gjennomføring av den enkelte konkurranse 

• Gjør det enklere å utføre selve konkurransen fra utarbeiding av konkurransegrunnlag til innlevering av tilbud og signering av kontrakt 

• Sikrer at tilbud ikke åpnes før tiden 

• Reduserer risikoen for feil 

• Sikrer kommunikasjonen med leverandørene 

• Sikrer likebehandling av leverandørene ved at alle som har meldt interesse mottar samme informasjon til samme tid 

• Gjør prosessen forutberegnelig i forhold til at innkjøper må legge inn alle opplysninger på forhånd 

• Gjør det enklere å oppfylle kravet om etterprøvbarhet da alle dokumentene fra innkjøpsprosessen er samlet på samme sted og det genereres en anskaffelsesprotokoll 

• Gjør det enklere for nøkkelpersoner i organisasjonen å følge innkjøpsprosessen og sikrer dermed gjennomsiktighet og åpenhet rundt prosessen.