5 Kvalitetssikring
5.1 Elektronisk innkjøpssystem
Utarbeidelse av konkurransegrunnlag og oppfølging av inngåtte avtaler skal gjøres i det elektroniske innkjøpssystemet (Mercell). Disse systemene utgjør samlet sett et internkontrollsystem i forhold til anskaffelsesprosessen.
Innkjøpssystemet Mercell har et konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) som blant annet:
• Effektiviserer arbeidet med gjennomføring av den enkelte konkurranse
• Gjør det enklere å utføre selve konkurransen fra utarbeiding av konkurransegrunnlag til innlevering av tilbud og signering av kontrakt
• Sikrer at tilbud ikke åpnes før tiden
• Reduserer risikoen for feil
• Sikrer kommunikasjonen med leverandørene
• Sikrer likebehandling av leverandørene ved at alle som har meldt interesse mottar samme informasjon til samme tid
• Gjør prosessen forutberegnelig i forhold til at innkjøper må legge inn alle opplysninger på forhånd
• Gjør det enklere å oppfylle kravet om etterprøvbarhet da alle dokumentene fra innkjøpsprosessen er samlet på samme sted og det genereres en anskaffelsesprotokoll
• Gjør det enklere for nøkkelpersoner i organisasjonen å følge innkjøpsprosessen og sikrer dermed gjennomsiktighet og åpenhet rundt prosessen.